poniedziałek, 21 stycznia 2019

Jestem chora psychicznie, jestem normalna



Na dzisiaj miałam przygotowany inny temat. Jednak wydarzenia minionego tygodnia (śmierć prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza) zmusiły mnie do napisania nowego tekstu. W tej smutnej historii pojawił się wątek choroby psychicznej. Media mocno grzały temat upraszczając sprawę, mówiąc o niepoczytalności i agresywności osób chorych. Na całe szczęście  w tej sytuacji na wysokości zadania stanęło  Towarzystwo Psychologiczne publikując swoje stanowisko w tej sprawie. Pojawiło się też kilka innych rzetelnych informacji o schizofrenii paranoidalnej. Środowiskowe Centra Zdrowia Psychicznego opublikowały na facebooku tekst dotyczący mitów na temat tej choroby. Niestety, żadne z nich nie trafiły do masowego odbiorcy w mediach publicznych czy prywatnych. Pojawiła się nagonka na chorych. Jeszcze większa stygmatyzacja ludzi dotkniętych kryzysem psychicznym jako tych, których należy wykluczyć ze społeczeństwa. Takie podejście nie zachęca do dbania o swoje zdrowie psychiczne, ani do korzystania z pomocy specjalistów (psychiatrów, psychologów, terapeutów) wtedy, kiedy jest na to czas.

Myślę, że przyszedł teraz czas na odwagę, aby powiedzieć: jestem normalna, leczę się psychiatrycznie. I chcę tutaj zachęcić innych, którzy - podobnie jak ja – doświadczyli kryzysu psychicznego, którzy mają diagnozę choroby psychicznej, aby także się ujawnili. Jestem zwykłym obywatelem, płacę podatki, składki na ZUS i NFZ, korzystam z opieki psychiatrycznej, ale nie tylko! Przede wszystkim jestem człowiekiem. Dla wielu z Was jestem znajomą, dla innych – tylko autorką bloga, postacią z Internetu.

W tym momencie chciałabym rozpocząć akcję „#leczesiepsychiatrycznie, #jestemnormalna, #jestemnormalnaleczesiepsychiatrycznie”. Jeśli macie taką możliwość wrzucajcie pod tym hasłem na fb (może być w komentarzach na fan page’u Biegun Życia)  lub w innych mediach społecznościowych (insta) zdjęcia ze swojego życia, zdjęcia, które pokazują normalność. Ja zaczynam, a Wy do mnie dołączcie. Pokażmy, że jesteśmy normalni!

2 komentarze:

  1. Tak nie można stygmatyzować, dzielić, mówić że to tylko tacy, można idąc tropem mediów wymyślać najdziwniejsze podziały np.na cyklistów ,łysych, rudych ,hodowców kotów ,psów, świnek morskich . I co to ma wspólnego nienormalnością .Wszyscy jesteśmy dziećmi naszego Ojca . Pozdrawiam M .

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, ze trzeba rozpowszechniać te informacje, które nie dochodzą do ludzi. To smutne, jak te stanowiska zostały potraktowane. Trzeba uświadamiać innych

    OdpowiedzUsuń

Zmiany, zmiany, zmiany!

 Ponad dwa lata temu, kiedy zaczynałam prowadzić tego bloga nie miałam żadnego pojęcia o stronach internetowych. Wybrałam jedyne narzędzie, ...